Presiden YKSNS

Presiden YKSNS
Muhammad Adnan Abdullah, PJK
Thursday, May 5, 2011

Data Bank Maklumat Muallaf Bersepadu

Baru-baru ini YKSNS menerima kes rujukan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan untuk menerima kemasukan anak-anak saudara baru yang terganggu pelajarannya disebabkan tindakan bapanya membawa anak-anak tersebut berpindah randah. Siasatan menunjukkan tiada sebarang alasan konkrit melainkan kepentingan si bapa yang mempergunakan anak-anak sebagai cara untuk menjana pendapatan dan sumbangan ikhlas sama ada daripada Baitul Mal, NGO, orang-orang perseorangan dan rumah-rumah perlindungan di bawah Baitul Mal di hampir semua negeri di Malaysia. 

Dalam kita bersangka baik dengan setiap klien yang berurusan untuk bantuan, kita harus juga berwaspada dengan taktik segelintar saudara baru yang mengambil kesempatan untuk mendapat sumber kewangan secara mudah dan tidak membelanjakan ke arah kebaikan dan aktiviti bermanfaat. 

YKSNS mempunyai bukti-bukti dan saksi-saksi untuk mengesahkan dakwaan ini. Demi masa depan anak-anak ini, YKSNS telah memajukan permohonan untuk menghalang bapa ini daripada terus mempergunakan anak-anaknya berpindah randah dari negeri ke negeri semata-mata untuk meraih simpati dan bantuan kewangan daripada baitul Mal negeri-negeri kita. Sistem pentadbiran kita terutama melibatkan agama tidak seragam dan tidak mempunyai rangkaian network yang baik menyebabkan terdapat juga kes mereka yang mengambil kesempatan untuk matlamat tertentu. 

Data Bank Muallaf secara bersepadu di seluruh Malaysia hendaklah diwujudkan bagi merekodkan kemasukan Islam secara bersepadu supaya maklumat kemasukan Islam dapat diselaraskan dan sebarang masalah berbangkit dapat diselesaikan dengan baik.


0 comments:

Post a Comment


Followers