Presiden YKSNS

Presiden YKSNS
Muhammad Adnan Abdullah, PJK
Monday, May 9, 2011

YKSNS bukan Pusat Jagaan Harian

Kompleks Masjid Tok Muar yang terdiri daripada dua bangunan rumah dan satu bangunan masjid diuruskan atas dasar untuk memberi ruang kepada saudara baru yang menghadapi jalan buntu disebabkan pelbagai kisah pahit maung kehidupan terutama dalam mengharungi liku-liku perjalanan di atas jalan hidayah Iman dan Islam.

Mereka yang tinggal di KMTM adalah atas dasar sukarela dan pilihan sendiri. Lebih daripada itu, konsep kami adalah untuk menyelesaikan permasalahan mendesak dan perlukan tindakan segera. Selanjutnya, pihak kami akan merujuk mereka kepada saluran yang betul untuk tindakan seterusnya. 

Sungguhpun konsep dan falsafah kami adalah sebagai keluarga kedua, kebanyakan tidak akan tinggal lama di KMTM kerana kami akan menguruskan keperluan mereka dan membantu mereka untuk berdikrari. Di antaranya adalah usaha-usaha untuk mencarikan peluang pekerjaan, mendapatkan rumah dan menguruskan persekolahan dan menyalurkan bantuan segera. 

YKSNS yakin dan percaya bahawa setiap daripada kita mempunyai kekuatan diri yang jika bersedia untuk berubah kita dapat melakukan sesuatu untuk kehidupan kita. 

Walaupun YKSNS beroperasi atas dasar seperti ini, kami masih menghormati kehendak Jabatan Kebajikan Masyarakat Daerah Kuala Pilah yang meminta kami mendaftarkan rumah kami dengan mereka di bawah Akta Jagaan Harian. Kami telahpun mengemukakan permohonan kepada Jabatan berkenaan hampir 2 tahun lalu. Kali pertama kami mengemukakan permohonan dan apabila dibuat tindakan susulan, pegawai JKM melaporkan bahawa borang kami hilang, kami buat tindakan kedua dengan menghantar permohonan dan apabila disusul dibagitahu bahawa nama-nama guru yang dimasukkan dalam borang tersebut tiada lagi bekerja di YKSNS kerana melanjutkan pelajaran. Mana tidaknya, nak tunggu kucing bertanduk baru JKM akan memproses borang yang kami hantar. Dihantar borang bagi kali yang ketiga, dibiarkan begitu sahaja, tiada susulan, tiada maklumat, tiada penerangan... lalu tiba-tiba apabila meletup kes YKSNS menuntut hadhanah atas anak-anak terabai, mereka mengganas, memaklumkan dan menyebarkan berita bahawa kami adalah rumah yang tidak berdaftar !! Tetapi sewaktu saya dapat bercakap dengan Pegawai JKM, beliau memaklumkan bahawa JKM tidak pasti dan keliru untuk mengesahkan pendaftaran atas status apa rumah ini perlu didaftarkan tetapi dalam perjumpaan Persidangan Kes Pegawai tadi memaklumkan bahawa pendaftaran belum dikeluarkan kerana MDKP tidak lagi memberikan surat. Mana satu yang betul nie...



Sepanjang operasi YKSNS, JKM telah merujuk lebih daripada 5 kes mereka yang memerlukan penyelesaian segera. Habis manis sepah dibuang !!!

Kami adalah rekod, kami ada laporan dan data mengenai betapa kami sebagai NGO sangat responsif dengan JKM tetapi mereka tidak menghargai kami. Doakan mereka agar berkhidmat jujur dan tidak melepaskan batuk di tangga.


0 comments:

Post a Comment


Followers